Connect with us

News

Deeply divided Peru awaits final results of presidential vote | Elections News

Published

on


Pedro Castillo has thin lead over Keiko Fujimori after what one expert says is ‘one of country’s tightest elections’.

Peruvians are still waiting on the final results of their country’s presidential election, as leftist union leader Pedro Castillo maintains a razor-thin edge over right-wing Keiko Fujimori days after the deeply polarised vote.

With 99.8 percent of the ballots counted on Wednesday afternoon, Castillo had 50.19 percent support compared with Fujimori’s 49.8 percent.

Sunday’s runoff came amid years of political instability in Peru, which is also struggling to cope with surging COVID-19 infections and deaths and a pandemic-related economic downturn.

Castillo leads by more than 67,000 of the 17.4 million valid votes counted, but with votes still being tallied and ballots being challenged by both sides, it could take days for a final official result to be announced.

The count has slowed as ballots are being sent in from abroad, as well as arriving in the capital, Lima, from Peru’s more remote, rural areas – a stronghold of support for Castillo.

Fujimori, the daughter of former Peruvian President Alberto Fujimori, has raised unsubstantiated allegations that Castillo’s supporters tried to steal votes and her team has flagged plans to raise a legal challenge to the result.

Castillo’s party has strongly denied the claims and electoral observers, including the ONPE electoral body and the Organization of American States, said the vote was carried out cleanly.

On Wednesday, Peru’s military also committed itself in a statement to “respect the will of the people expressed at the ballot box”, as calls circulated on social media for the armed forces to prevent Castillo from taking power.

“In Peru, as in any democracy, electoral results must be respected,” Jose Miguel Vivanco, executive director of the Americas division at Human Rights Watch, tweeted on Wednesday evening.

Vivanco said any fraud allegations must be backed by “serious evidence”, while international human rights law requires that “every vote be counted and respected”.

Hundreds of voters on both sides have taken to the streets to protest for their candidate, mostly peacefully and at times with musicians and dancers.

Supporters of Peru’s presidential candidate Pedro Castillo gather outside the headquarters of Castillo’s Free Peru party, in Lima on June 6 [File: Liz Tasa/Reuters]

Both candidates had previously agreed to respect the outcome of the vote.

Whoever wins will take over an economy that has been battered by COVID-19 and the world’s highest coronavirus death rate per capita. Two million Peruvians have lost their jobs during the pandemic and nearly a third now live in poverty, official figures show.

“It’s unlikely that at this point that Fujimori will overtake Castillo,” David Sulmont, a sociology professor at Peru’s Pontifical Catholic University and former head of their polling unit, told the Reuters news agency.

“It is one of the country’s tightest elections,” he added. “The margin may keep varying, but I think Castillo will be the winner.”

Castillo said on Wednesday that party observers considered his triumph a done deal.

“In the name of the Peruvian people,” he thanked “embassies and governments from Latin America and other countries” for messages of congratulations on his “victory”.

No government has officially recognised a Castillo victory, although Bolivia’s former president Evo Morales sent a message of “congratulations for this victory”.





Source – www.aljazeera.com

Advertisement

News

The scrappy Hong Kong tabloid that refused to bow to Beijing | Freedom of the Press News

Published

on

By


Hong Kong, China – The last edition of the Apple Daily, the small scrappy Hong Kong tabloid that emerged as a champion of democracy and outspoken critic of China, has rolled off the presses, four days after the newspaper celebrated its 26th anniversary.

The paper had been raided by police twice during the past 10 months on suspicion of violating the National Security Law that was imposed by Beijing almost a year ago. Since the first raid last August, founder Jimmy Lai, 73, has been in jail awaiting trial under the law.

Last week’s raid saw five top executives, including its chief editor, arrested for alleged security offences as 500 police officers swooped in on Apple’s headquarters, with another staffer – the head editorial writer – apprehended on Wednesday morning.

The final nail in the coffin, however, was Hong Kong authorities’ freeze on the bank accounts of the media group that owns the paper. The move made it impossible for the paper to pay its staff and vendors, even as readers snapped up copies to show their support.

The decision was based on “employee safety and manpower considerations”, Apple Daily said as it announced its closure on Wednesday.
“Here we say goodbye. Take care of yourselves.”

Staff members of Apple Daily and its publisher Next Digital clap out the final edition of a paper that began publishing in 1995 and became a thorn in Beijing’s side [Tyrone Siu/Reuters]

Hong Kong was returned to Chinese rule in 1997 under the “one country, two systems” framework meant to guarantee rights and liberties absent in the mainland. For most of the past 20 years, the territory has remained a bastion of press freedom in a country where media is muzzled.

“The demise of Apple Daily negates ‘one country, two systems’ and sets the stage for ‘one country, one system,’” said Willy Lam, a longtime commentator on Chinese politics and a veteran newspaper editor.

Bold, brash

Founded just two years before the handover, Apple Daily was at once a gamble and a leap of faith.

“The paper wanted to have some impact not just on Hong Kong but also to support the liberalisation of China,” Lam told Al Jazeera. “But as China has become less open to Western values, the paper has focused on defending Hong Kong values and holding Beijing to account.”

In its inaugural editorial, Apple Daily said it aimed to be a paper for the Hong Kong people.

Lai, its founder and funder, a devout Catholic who had made a fortune in the fashion business, named the paper after the forbidden fruit in the Garden of Eden in the Old Testament. Its rhyming couplet jingle – “An Apple a day, no liars can hold sway” – caught the attention of Hong Kong readers used to more staid offerings.

It was loud. It was bold, It was flashy.

The paper grabbed attention when it splashed a surreptitiously shot photo of Deng Xiaoping – China’s then-paramount leader died in February at the age of 92 – on his deathbed on the front page.

Brashness was its selling point.

Its reporters frequently skewered public officials and needled the comfortable.

“It speaks truth to power and finds a way to do profitably,” said Lokman Tsui, assistant professor of journalism at the Chinese University of Hong Kong.

Jimmy Lai, standing by one of the printing presses in 2009, created a hugely popular paper that supported democracy, was unafraid to speak truth to power and critical of the Communist Party in Beijing [File: Alex Hofford/EPA]
Apple Daily’s founder and funder, Jimmy Lai, was arrested in August under the national security law and the paper’s headquarters raided. He has now been jailed [File: Tyrone Siu/Reuters]

The paper catered to high brow and low. Colourful spreads of scantily-clad female models appeared in the same section of the paper as erudite columns featuring quotes in Latin and Classical Chinese. With a couple of exceptions, its ranks of columnists were the who’s who of the territory’s pro-democracy circle.

Giving people what they want

Launched at the dawn of the internet age, the daily was quick to adapt to the digital world. Its website pioneered animated news – a mix of stills, short clips and clever graphics with narration dripping with sour sarcasm. Its lifestyle channel on YouTube built a fervent following.

A decade in, the paper’s circulation peaked at 500,000 in a city of approximately six million people with a dozen dailies.

Apple Daily’s brand of advocacy journalism would soon make the paper a thorn in the side of the Chinese Communist Party. But to Lai, a rags-to-riches maverick millionaire now named Public Enemy No. 1 by Beijing, it was all about giving his customers what they would buy, even down to protest poster inserts.

In the summer of 2019, amid popular opposition to legislation that would send Hong Kong residents for trial in mainland China, the paper shorthanded “extradition to China” into the homophonic colloquial Cantonese expression of seeing someone to the grave. The expression immediately caught on and became a rallying cry in the protest movement.

“At times, we might have gone overboard but everything we did fell within the bounds of the law,” said Robert Chan, 45, who has covered mainland China for the paper for the past three years.

That is until the passage of the security law, which punishes what the authorities deem subversion, sedition, collusion with foreign forces and secession with possible life sentences.

Prosecutors have used Lai’s frequent meetings with US officials in recent years, from the then-vice president on down, as “evidence” of his alleged “collusion with foreign powers”.

Staff from Apple Daily and its publisher Next Digital work on the final edition of their newspaper on June 23. In its first-ever editorial, the paper said it wanted to be a publication of the Hong Kong people. It printed a million copies of its final edition [Tyrone Siu/Reuters]

Early last month, rumours started to circulate that Beijing wanted to see the paper be shuttered in time for the Communist Party’s centenary celebrations on July 1.

Technology reporter for a decade, Alex Tang, 37, said like most of his colleagues he had become conditioned to taking unsubstantiated gossip with a grain of salt – until the second raid and the company asset freeze.

During the past few days, some of the 800 reporters at the paper were frustrated by the lack of a definitive answer on the last publishing date and severance.

“Management said they’d hang on till the bitter end, and they’ve kept their word,” said Tang. “The company has done its best.”

Apple Daily will live on as a website on the self-governing island of Taiwan, where it ceased paper publication last month.

But in Hong Kong, China news reporter Chan said he will mourn the loss of far more than his livelihood.

“With the paper gone, so would the values it represents: pursuit of freedom and democracy,” he said.



Source – www.aljazeera.com

Continue Reading

News

‘Real and present danger’: Sydney imposes new COVID curbs | Coronavirus pandemic News

Published

on

By


Restrictions cover an estimated five million people after Delta variant-linked cases, as neighbouring New Zealand raises alert level.

People in Sydney, Australia’s biggest city, have been ordered not to leave the metropolitan area, as authorities scramble to contain a number of new coronavirus cases of the Delta variant – a development that has prompted neighbouring New Zealand to raise its alert level following possible exposure from a tourist from Australia.

New South Wales (NSW) State Premier Gladys Berejiklian announced the stricter curbs – affecting about five million people who live and work in the city – on Wednesday.

“Clearly this is an evolving situation,” Berejiklian said at a news conference.

The new rules took effect at 4pm Sydney time (06:00 GMT) and will remain in force for a week.

“Given what has occurred the NSW government will be taking action today to limit the spread of what is a very contagious variant of COVID.”

NSW health minister Brad Hazzard described the situation as “a very real and present danger” for the city as a cluster first identified in the beach surburb of Bondi grew to 21 cases with eight confirmed on Wednesday morning.

Most of the newly confirmed cases were traced to a single event, where a mass gathering was held on Tuesday.

“This is a new and more dangerous version of the virus,” Hazzard said during the news conference.

The new restrictions include a limit on household visitors to five people, including children, Berejiklian said.

Mask wearing, which had already been reinstated on Friday, will be extended with people required to wear masks in all indoor settings outside the home and at organised outdoor events. The measures also include capacity limits on public transport and in gym classes, while singing at indoor venues, including places of worship, will not be allowed.

Authorities are also urging people to come forward for testing.

“If we adhere to the health orders today, we will have a good chance on getting on top of this outbreak,” Berejiklian told reporters.

New Zealand on alert

 

As of Wednesday, Australia had recorded more than 30,300 cases and 910 deaths.

The country has been among the world’s most successful in containing the pandemic, allowing it to reopen its border to New Zealand.

But the new cases are testing the travel bubble between the neighbours.

On Wednesday, New Zealand raised its pandemic alert level in Wellington to level two, which is one level short of a lockdown.

Earlier, an Australian tourist who visited the capital city over the weekend tested positive for COVID when they returned to Sydney.

“These are precautionary measures which will remain in place while we contact trace and test all of those we need to,” New Zealand’s COVID response minister Chris Hipkins said.

Under the elevated alert level, offices, schools and businesses are still allowed to open, but people are required to follow social distancing rules.

Gatherings of more than 100 people are banned, including weddings and other parties.

New Zealand has a population of five million people, and has recorded a total of 2,720 cases and 26 deaths. The country has posted a 98.2 percent recovery rate.

In Australia itself, Queensland and Victoria have both closed their borders to people from many parts of Sydney as a result of the new cases.





Source – www.aljazeera.com

Continue Reading

News

River Nile dam: Egypt new African allies

Published

on

By



Recent years have seen a dramatic re-engagement with Africa, especially the Nile Basin countries.



Source – www.bbc.co.uk

Continue Reading

Trending