Connect with us

News

China delays renewal of credentials for journalists at US media | News

Published

on


China has not renewed the expiring press credentials for some journalists working for several US media outlets, the latest move in an escalating standoff between the world’s top two economies over reporting in each other’s countries. 

The development on Monday comes as Chinese journalists in the US wait for their lapsed work visas to be renewed. The Chinese journalists have reportedly been allowed to stay in the country for a 90-day grace period that expires in early November.

The Wall Street Journal and CNN reported that their respective journalists – Jeremy Page, a Briton, and David Culver, a US citizen – were issued letters allowing them to continue working in China with their expired press credentials.

Culver was told the arrangement had nothing to do with his reporting but was a “reciprocal measure” in response to the Trump administration’s treatment of Chinese journalists, CNN reported.

The Wall Street Journal reported that authorities had indicated the renewal of the press passes would depend on what happened with Chinese journalists in the US.

The Foreign Correspondents’ Club of China (FCC), said Bloomberg and another unnamed outled had also been targeted, adding that more foreign journalists are expected to receive similar treatment. 

Chinese foreign ministry spokeswoman Hua Chunying said on Monday on Twitter that “we would be glad to continue our excellent cooperation with the US journalists here if Chinese journalists are treated fairly in the US.”

“CNN journalist and a few other US journalists’ visa extension applications are being processed, during which they can continue to live and work here with no problems at all,” she added.

Visas allowing foreign journalists to live in China are linked to their press credentials. The affected journalists could apply to renew their visas with the letter, but the new visa would only be valid for two months, CNN and the Wall Street Journal reported – shorter than the usual one year.

A CNN spokeswoman confirmed that one of its Beijing-based journalists was recently issued a visa valid for two months.

“However, our presence on the ground in China remains unchanged, and we are continuing to work with local authorities to ensure that continues,” she was quoted as saying by Reuters news agency.

Beijing and Washington, whose relations have deteriorated sharply over a range of issues, have exchanged several tit-for-tat actions involving journalists.

In March, the US slashed the number of Chinese nationals allowed to work at the US offices of Chinese state-owned media from 160 to 100.

China then expelled about a dozen American journalists working for the New York Times, Wall Street Journal and the Washington Post.

In a series of Twitter posts, the FCCC expressed deep alarm at the Chinese government’s latest move.

“These coercive practices have again turned accredited foreign journalists in China into pawns in a wider diplomatic conflict. The FCCC calls on the Chinese government to halt this cycle of tit-for-tat reprisals in what is quickly becoming the darkest year yet for media freedoms,” it said.

SOURCE:
Al Jazeera and news agencies





Source – www.aljazeera.com

News

Charles Mbire gains $1.2 million as stake in MTN Uganda rises above $51 million

Published

on

Ugandan businessman and MTN Uganda Chairman Charles Mbire has seen the market value of his stake in MTN Uganda surge above $51 million in just two days, as the share price in the leading teleco company increased by a single digit.

The single-digit bump in the share price caused the market value of Mbire’s stake to gain UGX4.42 billion ($1.24 million) in less than two days.

The million-dollar increase in the value of his stake came after Uganda’s largest telecom company delivered the country’s largest-ever IPO through the listing of 22.4 billion ordinary shares on the Uganda Securities Exchange (USE).

Upon completing the largest IPO in Uganda’s history, MTN Uganda raised a record UGX535 billion ($150.4 million) from the applications that it received for a total of 2.9 billion shares, including incentive shares.

As of press time, Dec. 7, shares in the company were trading at UGX204.95 ($0.0574), down six basis points from their opening price this morning.

Data gathered by Billionaires.Africa revealed that since the telecom company registered its shares on the Ugandan bourse on Mon., Dec. 6, its share price has increased by 2.5 percent from UGX200 ($0.056) to UGX204.95 ($0.0574) as of the time of writing, as retail investors sustained buying interest long after the public offering.

The increase in the company’s share price caused the market value of Mbire’s 3.98-percent stake to rise from UGX178.45 billion ($49.96 million) to UGX182.86 billion ($51.2 million).

In less than two days, his stake gained more than UGX4.42 billion ($1.24 million).

In a statement after the successful listing of MTN Uganda’s shares, Mbire said the IPO shows the confidence that Ugandans and other investors have in the company, its brand and strategic intent.

“We commend all the regulators for their support in our work to become a USE-listed company and to comply in a timely manner with the listing provisions of the national telecommunications operators’ license,” he said.

Steady but sure-MBIRE who is the biggest investor on Ugandas Stock exchange with stocks valued at more than $55 million is laughing all the way to the bank after MTN declared the latest dividend payout.He has steadily grown his business empire which is believed to be more that $350 million (debt free).

Steady but sure-MBIRE who is the biggest investor on Ugandas Stock exchange with stocks valued at more than $55 million is laughing all the way to the bank after MTN declared the latest dividend payout.He has steadily grown his business empire which is believed to be more that $350. ( debt free).

He is into communications-revenue assurance-cement-distribution-oil services-real estate-oil exploration and logistics.

Source: Billionaires Africa

Continue Reading

News

2-year-old dies at Arua hospital as nurse demands Shs 210,000 bribe

Published

on

By


A two-year-old child died at Arua Regional Referral hospital after a nurse, Paul Wamala demanded a bribe amounting to Shs 210,000 before carrying out an operation. 

The incident happened on Saturday, after Aron Nabil, a two-year-old child was referred to the hospital for an operation after he was diagnosed with intestinal obstruction, a medical emergency caused by a blockage that keeps food or liquid from passing through the small intestine or large intestine.

According to the relatives of the child, Wamala allegedly asked them to initially give him Shs 30,000 to buy medicines to commence the procedure. He however returned shortly asking for an additional Shs 180,000 from the relatives.

Emily Adiru, a resident of Osu cell, in Bazar Ward, Central Division, and a relative of the child says although they paid money to Wamala, he abandoned the child without carrying out the operation. According to Adiru, Wamala later refunded Shs 200,000 through mobile money, after she threatened to report him to the police.

“They told us this boy needs an operation which was supposed to be done in the morning on Sunday at around 7 am. They took him inside there, some doctor came from the theatre, he called one of us and said, we should pay Shs 70,000 for buying medicine to start the operation. We paid the Shs 30,000 [but] after paying the Shs 30,000, after some minutes, the same man came and opened the door and called us again, and told us we should pay another Shs 100,000. We also paid the Shs 100,000 and we thought it is finished. We were outside there waiting for our patient to come out [but] then this man came back again and said we should pay another Shs 80,000,” said Adiru.

Although the operation was later carried out after a 7-hour delay, the child didn’t make it, and relatives attribute the death to negligence. Miria Ahmed, a concerned resident wonders why such incidents have persisted at the facility which is supposed to service the citizens.

“Is the problem the hospital, is it the management or it is the human resource that is the problem in the hospital? A small child like this you demand Shs 210,000 for the operation? Well, if the money was taken and the operation is done, I would say anything bad but this money was taken and the small boy was abandoned in the theatre,” she said. 

When contacted Wamala refused to comment on the allegations. Dr Gilbert Aniku, the acting hospital director says that the hospital will issue an official statement later since consultations about the matter are ongoing.

Arua City resident district commissioner, Alice Akello has condemned the actions of the nurse saying she has ordered his arrest so as to set an example to the rest. The case has been reported to Arua regional referral hospital police post under SD reference No:05/30/05/2022.



Source – observer.ug

Continue Reading

News

Mexican president’s Mayan Train dealt new legal setback | Tourism News

Published

on

By


Activists say the planned tourist train will harm the wildlife and natural features of the Yucatan Peninsula.

Mexican President Andres Manuel Lopez Obrador has been dealt the latest setback to an ambitious plan to create a tourist train to connect the country’s southern Yucatan Peninsula.

On Monday, a judge indefinitely suspended construction on a portion of the project, known as the Mayan Train, saying the plans currently do not comply “with the proceedings of the environmental impact evaluation”.

The ruling follows a legal challenge by activists who said they were concerned the 60km (37 mile) portion of the train that would connect the resorts of Playa del Carmen and Tulum would adversely affect the area’s wildlife, as well as its caves and water-filled sinkholes known as cenotes.

The original plan for the disputed section was for an overpass over a highway, but the route was modified early this year to go through jungle at ground level.

The federal judge cited the “imminent danger” of causing “irreversible damage” to ecosystems, according to one of the plaintiffs, the non-governmental group Defending the Right to a Healthy Environment. In a statement, the group said that authorities had failed to carry out the necessary environmental impact studies before starting construction of the section.

Lopez Obrador had announced the ambitious project in 2018, with construction beginning in 2020. The roughly 1,500km (930 mile) cargo and passenger rail loop was presented as a cornerstone of a wider plan to develop the poorer states and remote towns throughout the about 181,000sq km (70,000sq mile) Yucatan Peninsula.

The railway is set to connect Caribbean beach resorts with Mayan archaeological ruins, with authorities aiming to complete the project by the end of 2023. The plan is estimated to cost about $16bn.

The project has split communities across the region, with some welcoming the economic development and connectivity it would bring. Others, including some local Indigenous communities, have challenged the project, saying it could not only disrupt the migratory routes of endangered species, including jaguars, tapirs and ocelots, but could also potentially damage centuries-old Mayan archaeological sites.

The National Fund for the Promotion of Tourism, the government agency overseeing the project, has said that it expects to “overcome” the latest challenge and that work should continue after an environmental impact statement is finalised. It said the Environment Ministry was currently reviewing its environmental application for the project.

For his part, Lopez Obrador has insisted the railway will not have a significant environmental effect and has accused activists of being infiltrated by “impostors”.



Source – www.aljazeera.com

Continue Reading

Trending